MENU

Wystawy

Sławomir Sobczak

Sławomir Sobczak

"Stan zagrożenia"

 

11.02 - 11.03.2012

 


Własne tworzenie podporządkowałem rozumieniu sztuki jako doświadczania natury człowieka, obszarów rzeczywistości i przestrzeni poza nią. Moją nadrzędną ideą jest posługiwanie się „wycinkami”, a nie budowanie skończonych narracji. Prowokowanie do udziału, a nie bierny odbiór.
Twórczość ma więc dla mnie charakter procesualny. Wszystkie dotychczas zrealizowane prace projektowałem jako obszar aktywności i interakcji ze współuczestniczącym w tym procesie człowiekiem. Traktowałem je jako obszar odczuwania i wyzwalania emocji, jako obszar negocjacji z rzeczywistością. Zawsze starałem się by moje prace nie były oknami, a drzwiami do nowych rzeczywistości w rozumieniu Petera Weibela, który w 1994 roku stwierdził że: “Dzieło sztuki nie jest już tylko obrazem, nie jest dwuwymiarowym oknem na świat, ale staje się drzwiami do multisensorycznego zdarzenia zakładającego połączenie wizualności, taktylności i audialności. Obserwator jest zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz zdarzenia stając się częścią tego, co obserwuje” /1.
Czyniąc obiektem sztuki nie przedmioty, a wrażenia i doznania, staram się nieustannie poszukiwać sposobu wywoływania autentycznych reakcji zamiast udawanej empatii. „Inaczej jednak niż w życiu, prowokowanie służy temu „by zobaczyć inaczej”, odczuć silniej i przekonać się, jak blisko i silnie znajduje się obok nas sztuka.”/2 –zauważa, analizując moja twórczość, w tekście publikowanym w 2007 r. -  Małgorzata Jankowska.
Drugi, znacznie wcześniejszy (1996) cytat, który wydaje się w kontekście wystawy  „Stan zagrożenia” szczególnie interesujący, to fragment tekstu pt. „Aisthetikos”, w którym Monika Bakke próbowała określić moją ówczesną strategię artystyczną, która jak się okazuje jest nadal aktualna, i z którą jeszcze pełniej się dziś identyfikuję.
„I właśnie odczuwającym (aisthêtikos) musi być odbiorca prac Sobczaka, by w ogóle mógł wejść z nimi w kontakt… Realizacje Sobczaka wpisują się w otoczenie i „wynajdują” inny jego aspekt, coś co nie jest, ale być może. Efekt taki tworzy poprzez wykorzystanie środków działających na wiele zmysłów jednocześnie…
O realizacjach Sławka Sobczaka powiedzieć by można, że są “przejrzyste”. Mam tu na myśli “przejrzystość” rozumianą na sposób Italo Calvino, który ją właśnie włączył w swój “wykaz wartości do ocalenia, właśnie po to, aby ostrzec, że grozi nam niebezpieczeństwo utraty jednej z podstawowych właściwości człowieka: mam tu na myśli - powiada Calvino - zdolność wyrazistego wywoływania wizji nawet z zamkniętymi oczami.” /3

Sławomir Sobczak

 


1. P. Weibel: Ars Electronica. An Interview by Johan Pijnapel. “Art & Designe” 1994, vol. 9, nr 11-12, s. 28.
2. M. Jankowska: w katalogu Imperium Zmysłów, ASP w Poznaniu 2007 s. 148
3. M. Bakke - „Aisthetikos”, Czas Kultury, nr 2, 1996

 

Sławomir Sobczak urodzony w 1964 r. w Bydgoszczy. Studia artystyczne 1984 - 89 - PWSSP (obecnie Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu. 1989 – Dyplom z wyróżnieniem w zakresie rysunku i malarstwa. Od 1989 - pracuje w PWSSP/ ASP / UA w Poznaniu, obecnie na stanowisku prof. zw. ASP. Jest kierownikiem  Katedry Intermediów, a w niej  Pracowni Działań Interaktywnych. Prowadzi także Pracownię Cyfrowych Form Obrazowania (na wydziale Edukacji Artystycznej, studia zaoczne). Współpracuje z WSNHiD w Poznaniu. Od 1991 - współprowadził, a w latach 1994-2007 prowadził Galerię ON w Poznaniu. Od 2008 Dyrektor wykonawczy Mediations Biennale, Poznań. W 2009 roku otrzymał tytuł profesora.
Pracuje w obszarze instalacji, w tym interaktywnej instalacji multimedialnej, wideo, obiektu, performance i sztuki efemerycznej.  

Wystawy i pokazy indywidualne (wybór):
1990 - “Było wietrznie”, instalacja , Galeria ON, Poznań
1991 - “Mówione III”, instalacja dźwiękowa , Galeria AT, Poznań
1992 - “Jak rzeka”, instalacja , Galeria ON, Poznań
1996 - “Instalacja X", Galeria GI, Zielona Góra    
1997 - “Taran”, wideo instalacja, Galeria Marcina, Poznań
1998 - “Z wnętrza”, instalacja, Galeria QQ, Kraków
1999 - “Korytarze”, instalacja multimedialna, Galeria ON, Poznań
2002 - „monitoring_02”, multimedialna instalacja interaktywna, Bałtycka Galeria Sztuki, Słupsk
2005 - „Tsunami”, Galeria ON, Poznań
- z cyklu „Przejścia konieczne”, Centrum Sztuki Patio, Łódź
2006    - „Wibra_02”Galeria Amfilada, Szczecin
 
Udział w wystawach i pokazach zbiorowych (wybór):
1991 - “Dialogi dzieł i postaw”, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
1992 - “Sztuka Nieobecna“, Galeria ON., Poznań
- “Spotkanie i Tworzenie”- Poznań
1993 - “14 polskich artystów w Izraelu”, Muzeum “Yad Labanim”, Tell-Aviv, Izrael
- ”Sztuka Nieobecna II”, Galeria ON, Poznań
1994 - “Drobne narracje”, Galeria Miejska ”Arsenał”, Poznań
- “Videoprzestrzenie”, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot
- “Visionfest”, Liverpool, Wielka Brytania
1995 - “10 polskich galerii pod jednym dachem”, Podewil, Berlin, Niemcy
1996 - “Status quo” - Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko / Muzeum Narodowe, Warszawa
- “ 5 Video Fest” (transmedia Mediopolis) - Podewil, Berlin, Niemcy
- “Videomentale” - Foro Artistico - Eisfabrik, Hannover, Niemcy
- “TapeArt” - Fort Sztuki, Kraków
1997  - Baltic Ikonopress ‘97 - Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin
1998 - “Olgierd Nowak – XX lat później” – Galeria Arsenał, Białystok
- “Dotyk – Inner Spaces – Multimedia” – Muzeum Narodowe, Poznań
1999     - “Miejsca Sygnowane” – Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
- “Sites Abroad 2” – Galeria Suffolk College, Ipswich, Wielka Brytania
- “Mediacje” – CSW Inner Spaces Multimedia, Poznań
2000    - "Izotop 2000" - Galeria EL, Elbląg
- Inner Spaces – Galeria MAMU, Budapeszt, Węgry
2001 - “NONA” – Galeria u Jezuitów, Poznań
2002 - „Oglądając Europę” – Plazzo Calabriesi – Viterbo / Włochy
- „Good morning Tokyo" MMAC Festival, Sehion Suginami, Tokio/ Japonia
- „Crossingtimes", Dartington College Gallery, Dartington / Wielka Brytania
2003 - „Sztuka III RP”, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
- „Pies w sztuce Polskiej”, Galeria Arsenał, Białystok
- „ONeONi”, 25 lat Galerii ON, CSW Inner Spaces Multimedia, Poznań
2004  - Art Poznań – Targi Sztuki, Stary Browar, Poznań
- “Match II”, Hanover-Poznań, Faust Hanover
2005 - “Contact – Context”, Galeria Victoria b, Bonn / Niemcy
- 2 Berliner Kunstsalon, Berlin
- „Poznań Art Now II”, Galeria Bielska BWA, Bielsko Biała
- „Dwie Azje, dwie Europy”, Duolun MoMA Museum, Shanghai / Chiny
2006 - „Coma” - reprezentacja Galerii ON, Galeria Sektor I, GCK, Katowice
- „Come into my Word”, (Łódź Biennale) Centrum Sztuki Patio (WSHE) Łódź
2007 - “Unfolding Memoirs II”, New Gallery, Jerozolima / Izrael
- „Imperium Zmysłów” - wykładowcy Katedry Intermediów ASP w Poznaniu, Słodownia Starego Browaru, Poznań
2008 - “Asian Gate”, Kunsthalle Faust, Hannover / Niemcy
2009 - „Urban Legend” - Festiwal sztuki w przestrzeni publicznej, Poznań
- “Boondocks”, an urban art project, Kunsthalle Faust, Hanower / Niemcy
- „Erased Wells”, Sztuka współczesna centralnej i wschodniej Europy, Freies Museum, Berlin
2010    - „Mediatorzy", Muzeum Narodowe, Warszawa
- „Silenie, please!” Państwowa Galeria Sztuki, Sopot
2011 - „Akcja sztuki > Nowe”, wystawa „Od-Nowa przestrzeni”, Tychy


prace wcześniejsze

prace wcześniejsze

prace wcześniejsze

wernisaż w Galerii Sztuki Najnowszej, fot. Agnieszka Kowalska

wernisaż w Galerii Sztuki Najnowszej, fot. Agnieszka Kowalska

wernisaż w Galerii Sztuki Najnowszej

prace wcześniejsze

prace wcześniejsze

wernisaż w Galerii Sztuki Najnowszej, fot. Agnieszka Kowalska

wernisaż w Galerii Sztuki Najnowszej

wernisaż w Galerii Sztuki Najnowszej, fot. Agnieszka Kowalska

wernisaż w Galerii Sztuki Najnowszej, fot. Agnieszka Kowalska

prace wcześniejsze

prace wcześniejsze

wernisaż w Galerii Sztuki Najnowszej, fot. Agnieszka Kowalska

wernisaż w Galerii Sztuki Najnowszej

wernisaż w Galerii Sztuki Najnowszej, fot. Agnieszka Kowalska

wróć